Sydney i maj

Nyt kort i huset! Fundet på øverste hylde i et posthus, helt støvet, men med tydelige bynavne. Nu kan man bedre overskue rejseriet. Melbourne-Sydney er en rejse på kun halvanden time på vinger. Vi var afsted fra den 25. til 28. maj.

Jeg havde ønsket mig turen til Sydney i fødselsdagsgave, og vi tog af sted sidste weekend i maj. Vived, lysfestival, der kører i tre uger, startede fredag den 25. maj.

Vi havde talt med flere om gode bosteder, men Lisa har boet i Sydney, og hun anbefalede området Wawerly, syd/øst for centrum. En af dagene ville vi gå beachwalken Congee-Bondi, som så mange taler om, og lejligheden lå både tæt på kysten og på metroen, der kørte ind til midtbyen på 20 minutter.

Vi rejste med håndbagage. Tog en Uber til lufthavnen. Skulle flyve kl. 9.05. Første Uber-tur i Australien – fungerede perfekt. Vi kørte med en meget snakkesalig driver fra Etiopien og talte bl.a. om, hvordan Uber i to år var dømt ude af taxi-organisationerne i Melbourne, men hvordan politikerne tilsidst måtte bøje sig og gøre alternativet lovligt. Det hele foregår over en app, bestilling og betaling. Som chauffør kræver det kørekort i min. et år og en bil, der er max. ti år gammel.

Tog endnu en Uber, da vi ankom. Der var anvist, hvor bilen måtte samle op, så med bagagen på ryggen (fire rygsække) gik vi over og spejdede efter den blå Ford, som sms’en havde adviseret. Han var inder og gav os tip om bl.a. en Indisk restaurant Manjit i havnen. Fortalte os, at Uber-chauffører tjener halvdelen af normale taxidrivers. At der er MANGE på vejene, men at der er arbejde til alle. Stadigvæk.

Første stop var frokost på Bondi Beach. Lisas Sydney-veninde havde anbefalet en håndfuld steder. Vi valgte Bondi Trattoria, vaskeægte italiener med udsigt over vandet. Fantastisk lunch!

Sms fra Sydney-veninden. Valgte Bucket List lørdag til frokost efter gåturen. Også super.

Pasta og pizza. Vi var hundesultne, så alt smagte. Menuen hed hovedret og glace of wine. God australsk!

Vandet og stranden ligger i Mads øjenretning.

Efter frokost gik vi mod lejligheden i Wawerly, ca. 45 minutters gåtur langs kysten og gennem byen Bronte. Det gik op, op, op helt modsat Melbourne, der jo er ekstrem flad (dog ikke når man kommer ud i forstæderne, som Søren og jeg har kørt i på cykelturene med naboerne Tim og Jenny og cykelgruppen.)

Kyststrækning ud for Bronte.

20 Sydney-grader varmt. Tydelig forskel fra Melbourne. Luftfugtigheden er højere, vi er tættere på ækvator. Skønt vejr.

Så er vi der næsten!

Wawerly var en hyggelig lille forstad. Indkøbsgade, gode cafeer, Sydneys absolut største genbrugsbutik og uden for lejligheden 1000 busser i retning Bondi Junction. Knudepunkt for metro og busser ind mod centrum. Lå ti minutter i bus ned af hovedgaden.

Sådan lidt western-agtig. Wawerly! Lejligheden lå tre minutter fra hovedstrøget.

Udsigt til Sydney fra vores airb&b lejlighed.

Tidligt oppe fredag, så da vi landede i lejligheden med sol på terrassen… zzzzzzz.

Vived i Sydney

Sava og Jan havde anbefalet os at vente til den 25. maj med at tage afsted, fordi lysfestivallen Vived var værd at vente på. De havde ret. Vi har jo oplevet White Night i Melbourne i februar. Hørt det helt store om den ene aften, hvor midtbyen er oplyst, men vi var lidt skuffede. Der var så ufattelig mange mennesker, vel 600.000 rundt i gaderne, og der var langt mellem bygninger med imponerende lyssætning. (Vi havde måske heller ikke gjort forarbejdet godt nok, where to go? Hvor White Night i Melbourne kun er en aften, har du i Sydney 21 aftener til at nå omkring det hele).

Ikke det bedste billede, men sådan så vi Jørn Utzons mesterværk første gang.

Metroen gik lige til havnen fra Wawerly, hvor vi var ved femtiden. Ventede på at Vived blev skudt i gang en time senere. Her er det Operahus med lysshow lidt tættere på.

Overfor Operahuset ligger Sydney Bridge. Den skiftede hele tiden lyssætning.

View fra Operahuset ud over havneområdet.

Vi endte på den indiske restaurant Manjit i Darlington, på havnefronten med udsigt til Operaen. (Uber chaufførens anbefaling). God mad, helt sikkert, men vi var dødtrætte og drengene ikke særlig sultne – i hvert fald ikke efter indisk! Den pinlige mor spurgte efter doggybag, havde hørt at det er helt normalt, så vi fik tyve kg. med hjem. Og så ellers ud i dagens Uber nr. tre.

Congee-Bondi beachwalk og Operahuset i dagslys

Vågnede til høj, blå himmel lørdag. Søren og jeg smuttede på morgencafe, mens drengene fik øjne.

Tidlig kaffe lørdag og søndag i Wawerly.

Lørdagen stort set opridset her. Vi tog bussen til Congee beach (Bondi to Congee walk) og gik mod nord til Bondi Beach, ca. 3 timer inkl. havbad på Bronte. Spiste frokost på The Bucket List, lige ved stranden, og tog så vi bussen ind til havnen, museum og Operahuset i dagslys. Sluttede med Vived-tur i Botanisk have kl. 18.00.

Gåturen fra Congee til Bondi er nem og ligetil. Igen bjergklatning! Vi var absolut ikke de eneste på ruten, men helt ok, smil! Ok at dele. En smuk tur, et must, som de siger hernede, og det forstår man godt. Highlight var helt klar rockpoolen i Bronte. Også i Bondi er der rockpools, to stk. Genialt koncept.

Lige gået i gang med turen. Meget blå og i sol.

På vej…

Selve gåturen tog godt to timer. Plus minus.

The beachwalk førte os gennem kirkegården her med i alt 80.000 begravede, googlede Søren sig frem til. Tænk en forunderligt udsigt! Så man da hvile i fred…

Højdepunktet. Bronte Rockpool. Man ligger på kanten og spejder ud i surferdude-land. Helt vildt fedt. Poolen er fyldt med havvand. Isnende koldt, men solen varmede.

Fremme ved Bondi Beach. Frokost på Bucket List, som vi havde fået anbefalet, fik vi scoret et bord i solen. Det var høg over høg.

Bondi er efter sigende en af verdens kendte surfer-strande, og de var der da også i massevis. Ligger og skvulper i bølgerne som søløver. Venter på den rette bølge. Man kan ligge i timevis for så måske kun at være på boardet et minut. Det er det hele værd, siger dem, der venter.

Efter frokost tog vi igen til midtbyen og havnen for at se Operahuset i dagslys. Der var også et museum, som Søren og jeg gerne ville luske ind i programmet. Kompromiset hed maks. en time.

Pr. langdistance. Imponerende Utzon – slog virkelig benene væk.

Tættere på. Operabaren er et kæmpe tilløbsstykke, også den.

Æggeskaller eller appelsinskaller? Der er delte meninger om, hvorfra Utzon fik sin inspiration til formen. Taget er lavet af glaserede tegl. Teglene ligner mest af alt fiskegæller.

Elsker det her billede. Eagle fra Ringenes Herre på vej mod at redde de to hobitter. Could be?

Og så den aftalte time på Museum of Contemporary Art Australia. Gratis entre, det kan vi jo godt li´. Udsigten fra baren på øverste etage var amazing, som de meget siger hernede. Næste gang må vi derop og bruge længere tid.

Aboriginal art.

Titlen her var “Soft kiss”.

By night…

mere by night…

Finalen i Champions league og mere rockpool

Natten til søndag var drengene tiiiiidligt oppe for selvfølgelig (der er meget, kvinder ikke forstår) at se Liverpool-Real Madrid finalen (stakkels målmand, så meget forstod jeg da!) Søren blev oppe, og drengene sov til halv 11. Vi gik igen på morgencafe.

Alle mand var ude af døren ved middagstid, så valgte den kortere sejltur til Zoo. Sejlturen til Manly må blive næste gang.

I Zoo så vi spændende lokale dyr!

og langhalsede fra overseas – med fantastisk udsigt.

Tigeren havde gemt sig. Det samme havde krokodillen!

På vej tilbage fra dyreland. Jeg sad i forstavnen, mens familien her (fem medlemmer) poserede på skift. Der blev taget 1000 billeder. Operahuset må være den mest affotograferede baggrund i verdenshistorien…Zoo var ok, ikke så heller ikke mere end det. Sejlturen var så fin, vi tager en længere næste gang.

Farvel til Sydney og rookpools

Mandag morgen. Måtte bare tilbage til det kolde kys, så jeg plagede drengene. Vi skulle være ude af lejligheden kl. 11, mod lufthavn kl. 12 så lots of time. De havde lovet overskyet, men solen kom i glimt, hvilket gjorde det til at holde ud.

Verdens bedste afslutning på Sydney. 7 min. i bus tog det til Bronte Rockpool.

IS-vand, men fuldstændig fantastisk…kunne bare ikke komme op. Kroppen rystede lidt i flere timer efter. Gennemkold. Det blødeste, lækreste vand, hvis man kan taler om lækkerhed inden for vand…

Godmorgen Bronte og på gensyn. (Har allerede fundet vores næste Sydney-tur airbnblejlighed). Ligger lige ned til vandet med næsen mod Rockpoolen!

Kalle i gang med at bestille Uber til lufthavnen. Billigere end offentlig transport, fandt vi ud af.

Også turen hjem fra lufthavnen i Melbourne var med U-transport. Man er vel afhængig! Hjemme ved godt firetiden. Sydney, stor tak for denne gang. Vi kommer igen…

Del

1 Comment

1. Sille
    25. juni 2018 / 8:36

Åh Lene – tak for at krydre en mandag morgen med jeres eventyr…knus til jer alle