Dag til dag i oktober

Oktober måned. Varmere dage, intense dage, for Mads skal snart afsted. Flyver til Kastrup den 21. oktober. Vi skulle nå at have alt det hele og det sidste med. Lokale pingviner i Sct. Kilda. Surfing i Angle Sea. MOMA, skønt besøg af familien Garbers Foghsgaard….Og så traf vi beslutningen om at blive til 1. juni 2019. Søren, Kalle og jeg. Rigshospitalet gav Søren grønt lys til forlængelse. Vi er glade. Her er også lige et par roadtripdage med over fra september.

Mandag. 1. oktober. Så kom vi igen til Adelaide. Kørte tidligt. 400 km’s tur. Boys havde bestemme-dag. Først sen morgenmad. Mads havde fundet “The Rabbit”, som så vældig ud, men den havde lukket. Nationaldag, som det viste sig at være i SA. En græsk cafe længere nede af gaden havde heldigvis pivåben. Efter frokost tog vi ud til vores sidste airbnb hus. Stillede bagage. Ejeren, Michel. var ualmindelig sød. Havde boet i Melbourne, savnede byen. Vi talte længe. Huset lå ved Adelaide Hills, i den helt anden del af byen modsat Tennyson.

Huset lå fem minutter fra Waterfall Gully. Det var her, vi skulle hen. Mads ide. Tog gåturen til toppen. Stejl og udfordrende. Alt vel.

Tog ca. tre timer, tur-retur.

Næsten oppe. Fino udsigt over Adelaide. Desværre skyet, men lunt vejr.

Lidt mere udsigt.

Sigtbarheden var lidt overskyet.

Og så ned igen til næste udflugt. Svømmehal! (Kalles ønske). Var der lidt i fem. To timer før lukketid. Der var spa og sauna og boblebad – dog KUN til badende over 15. Trælst for Kalle og så måske alligevel ikke. Søren fik røde udslæt og også Mads. Der var rigtig meget klor i vandet. Vi spillede vand-volleymatch, Søren og jeg mod K og S. Forældrene gav klask. Farvel og svømmetak. Fandt tilfældig, men ok pizza restaurant på vejen hjem. Og så ellers hjem i sofaen – sidste del af haj-film.

Tirsdag. 2. oktober. Roadtrip dag 11 og sidste dag. Kørte kl 6.30 med 755 km til Melbourne og Esplanade West. Første stop var den lille flække, mindre end Ellum. Coornalpyn. Her var en Art Silo. En af de eneste i South Australia. De ti andre og kendte ligger i Victoria – Art Silo Trail, 240 km. nordøst for Melbourne. Gamle hvedesiloer, hvor nogle har fået den geniale ide at udsmykke dem. Og her i Coornalpyn har smarte aussier nu lavet en morgencafe overfor. Det var for tidligt til morgenmad, så vi tog kun kaffe (god kaffe).

Say no more.

Vinkel en.

Vinkel to.

Spiste morgenmad/frokost i Nhill – ikke langt fra denne her! Vi var tilbage i Melbourne godt 5pm. Trætte, men glade. Har været en super tur. Færdig med Harry P. bog fire. (50 timer i bil, MANGE af dem med Harry P i ørerne).

Onsdag. 3. oktober. Chill dag. Kalle blev klippet hos Enricos frisør. Styrer selv! Var sammen med venner, og sov hos Enrico. Mads spillede fodbold med nogle fra klassen. Søren på arbejde og moren vaskede tøj, og så foråret springe.

Torsdag den 4. oktober. Storebror lavede hårdesign på den nyklippede. Kalle skulle til fødselsdag og sleep over ved Julian kl. 10.30.

Mads og jeg tog ind til byen. Skulle hente nogle ting. Fik paella til frokost og mødte Søren i La Grave til en kop kaffe før udstillingen til NGV. MOMA udstillingen slutter snart.

NGV. MOMA (udlån fra NY). Tog den lige igen. Mads var jo ikke med første gang. Var dengang på arbejde hos Dominos Pizza.

Og hvad er det lige?

Det startede som et helt hvidt rum, senere kom tusindvis – kustoden sagde 100.000 – af folks navne på væggene. Sat hvor deres hoveder nåede.

Mads blev foreviget på væggen.

MOF was here!

Fredag. 5. oktober. Mads og jeg løb tur rundt om Albert Park Lake. Kaffe i enden. Mads tog ind til byen, mødtes først med Nikita, så Max. Da Søren kom hjem, fortalte han om grønt lys og opbakning fra Rigshospitalet til yderligere fire måneders orlov. Frem til 1. juni 2019. Hold nu op!

Der var ikke vand i de næste glas, vi hentede ud på terrassen. Eftermiddag i sol. Vi var glade! Søren, Kalle og jeg.

Lørdag. 6. oktober. Søren cyklede til Black Rock og fik kaffe hos Jan. Jeg løb tur omkring søen. Mads spillede tennis med Jorge. Senere, Kalle var hos Isaac, og Mads sammen med Jerome.

Søren og jeg tog på cykeltur langs Yarra River. Kom gennem botanisk have og havnede i en mindehøjtidelighed for en australsk skuespiller Damien Hill, der blev 42 år. Der var storskærm og klapstole med masser af fintklædte mennesker. En kvinde stod og hulkede og talte og snøftede og folk grinede og det virkede som et teaterstykke. Men det var det ikke. Viste det sig. Det var alvor. Hun fortalte skønne anekdoter om sin elskede, mens alting løb på hende. Rørende og intimt pludselig at falde ind i. Vi satte os jo bare i græsset og troede som sagt at det var et eller andet offentligt arrangement.

Cykeltur langs floden.

Kaffe og muffin og læsetid i solen. Far og mor uden børn!

På vej hjem over Southbank er der altid gang i en eller anden gøgler eller trup.

Vi har set dem flere gange. Fire black charmerende guys, der danser, rapper, breakdancer og får det altid store publikum med ombord. Isaac var hos Kalle, da vi kom hjem og spiste med. Vi skulle tidligt til Angle Sea og surfe søndag morgen. Mads skrev med sin roommate på Grønsund, Benjamin. Virkede sød.

Søndag. 7. oktober. Havde konfereret med Tim og Jenny om surf-condition. Vi havde jo talt om at nå en tur med Tim, før Mads skulle afsted, men tiden løb, og vi besluttede selv at arrangere. Det viste sig så, at Tim og Jenny var i Angle Sea og kunne mødes med os kl. 11. ved Point Roadknight. Her får drengene og Søren våddragter.

Tim er i gang med at undervise drengene i surfing.

Så var det vores tur. Tid til undevisning i paddleboard af herr og fru. Gik faktisk ok, kom begge op at stå, men hold nu op man bruger mange armkræfter på at komme op på boardet igen efter fald.

Efter nogle timer på Port Roadknight, sagde vi farvel til vores søde naboer og fortsatte til mainbeach, hvor bølgerne var bedre. Fik dejlig frokost på restauranten med udsigt, så der igen var energi på tanken til surf.

Efter frokost med fin udsigt.

De indledende manøvrer til næste omgang.

Drengene var meget tilfredse. Havde en del ture på boardet. Vi blev en times tid, fik så afleveret boards og wetsuit og var hjemme i Melbourne godt 6pm. Aftenen stod på Den Store Bagedyst og dyner i sofaerne.

Mandag. 8. oktober. Søren og jeg var tidligt oppe for at se mindekoncerten for Kim Larsen, som blev transmitteret fra Rådhuspladsen søndag aften i DK. Vi fik det ikke tids-synkroniseret, så kom en time for sent ind i det. Spolede tilbage og så det hele og sang og snøftede med. Han var en legende! Drengene lå længe i de her, da de vågnede. købt i surfbutikken i går (et hit fra første minut). Inspireret af Tim, der også har et surf-towel, som det kaldes.

Pavarazzia mor glipper ikke et øjeblik mulighed for at brødreskud. Nu igen i sommeruniform UDEN slips.

Gik lang tur ned til St. Kilda Pier for at tjekke cafeens åbningstimer i forhold til at se pingviner efter solnedgang. Har jo aldrig fået set vores lokale små penquins. Skulle nås før Mads afsted.

Tirsdag. 9. oktober. Kalle til taekwondo. Mads med Jetter og Mik til indisk aftensmad i templet. Jeg var i bookclub med de to obligatoriske Lene-brød under armen. Vi skulle tale om “Alt det lys, vi ikke ser” – engelsk version. Indrømmet – absolut ikke kommet hverken halvt eller helt igennem den (TYK BOG), men har jo læst den på dansk, så kunne fint være med.

Onsdag. 10. oktober. Mads og jeg løb rundt om Albert Park Lake. Mads tog en tiltrængt fridag. Senere tog han selv ind i byen for at ordne ting. Jeg skulle mødes med Margaret, frokost på restaurant i nærheden. Hun spiste verdens største pancake-anretning – fantastisk at være næsten firs år og så bare gå amok i pancakes. Den fine dame. Mads mødtes med Søren i byen.

Den store se-pingviner-på St. Kilda-Pier aften. Nu skulle det være! Det blæste kraftigt – ikke just sommervejr, men humøret var højt. Vi skulle spise på cafeen “Little Blue”, der ligger fantastisk. Helt ude forenden af Pier, hvor jeg jo to dage inden havde lavet research.

Lukket og slukket. Onsdag hed lukketid 6pm! Goddag skuffelse, hvad skete der lige der for Outzen undersøgende mandag!!! Heldigvis var det jo St. Kilda, så mange andre muligheder. Vi tog restauranten på hjørnet og fik overraskende god mad.

Jeg var ellers ved at give op pga. vejret, men Kalle insisterede. Nu var vi her jo.

Euroka-bygningen lyser op med sit look alike pure guld.

De kom en efter en stigende op fra havet. Skuttede sig i kulden. De var kære og små. Ikke noget kæmpe turistevent-optog som på Phillips Island. Det var det hele værd.

Torsdag. 11. oktober. Byttede vagt, så kom tidligere i OP butikken, for havde fået en afbuds tid hos frisør Nick kl. 2pm. Cykeltur i sol igen igen, elsker den tur. Her er det kaffe i Brighton med udsigt til udendørs svømme-pøl om sommeren. Mads var til anden omgang Albert Park Restaurant om aftenen, denne gang var han ude på gulvet som tjener. Kalle og Isaac til Taekwondo. Isaac overnattede.

Fredag. 12. oktober. Fredag as usual morgen: Yoga til mig. Søren drikker kaffe på hjørnet af Collins Street og læser Saturday Paper. Mads og Kalle var til futsal skole-arrangement i dag. Albert Park Pitten.

Frokost på Julies terrasse. Låne sovepose til Mads camp mandag.

Kalle med flokken, sov hos Isaac. Søren, Mads og jeg spiste på restauranten på hjørnet af Bay Street og Beaconsfield Parade. Nød aftenen med vores ældste big time. Vil sådan savne ham.

Fredag night på Beaconsfield Parade.

Mads mødtes med Max til noget privat fodboldtræning i South Yarra. Var meget begejstret bagefter. Kalle skulle have været til taekwondo, men vaskede i stedet bil hos Isaac. Søren og jeg løb rundt om søen.

Kaffe i enden. En af byens bedste.

Tog på South Melbourne Marked og købte ind til tapas til Garbers Foghsgaards besøget i morgen.

Søren og jeg tog ned til cafeen i St Kilda, den overfor vores første lejlighed. Alle volleybaner ville være optaget i morgen nede ved Albert Park pga. kæmpe stævne, havde Søren fundet ud af, så de to baner hernede var oplagte til vores match i morgen. Der var sol, mennesker og skøn stemning. Hjem og lave calamares til aftensmad og indiske fritter til i morgen OG rydde hytten klar, parat til søndagen.

Søndag. 14. oktober. Sava, Jan og Vigga kom ved 7am. Jeg havde hentet croissanter hos de franske. Vi gik til promenaden og den blå kiosk. Gjorde klar til at heppe på Stinus, der kom løbende forbi en lille time senere. Deltog i Melbourne Marathon. Vi fik dejlig kaffe, Jans pandekager, croissanter og juice. Vældigt.

Jan spottede papegøjer i palmen. Stod klar med far-linsen til arrival. Stinus løb i tidsgruppen 3 t. og 50 min. Dem, der satser på at nå i mål på den tid løber sammen.

Og her kom han så i mål. 3. t. 48 min. Sava sendte billedet fra MCG – Melbourne Cricket Ground, hvor løberne kom ind. Står sammen med løbemakkeren fra deres vej, som er en garvet langdistance-løber. Lars hedder han. Stinus står til højre. Skiltet er homemade på Esplanade West.

Kl. to hørte vi dem ude på gaden. Familien Garbers Foghsgaard og Karoline, der havde fødselsdag og var ankommet dagen før fra Hobart, hvor hun er fire måneder i praktik som læge. Vi startede på terrassen med lidt tapas og væde. SÅ dejligt at se alle.

Her er fødselaren og Rasmus. Lotte havde svigerindejulegave med til mig. Mig, der elsker gaver! Jubbi. Bog og smækker sommerunderkjole.

Efter halvanden time gjorde vi os klar til afgang mod St. Kilda og beach volley. Fantastisk vejr. 24 grader og delvis sol. Vi tog alle vores cykler plus tre af de leje-blå, der kunne parkeres lige ude foran cafeen. Afsted afsted.

Og så var kampen eller i gang.

Pause.

Klar til næste?

Jeg cyklede i forvejen hjem ved syvtiden for lige at rigge til. Vi endte med at spise det meste ude på terrassen. Vejret var jo lunt og skønt. Rykkede ind ved ti-tiden, jo søndag og hverdag i morgen for vores naboer. Fik kaffe og fødselsdagskagen til Karoline, købt på Bay Street. Vores søde gæster gik ved halv tolv tiden. En super dag. Fedt at dele Melbourne med familien.

Mandag. 15. oktober. Mads tog afsted med year 10 på Lord Somers Camp. Søren kørte taske og søn til bussen. Hjemme igen torsdag. (Forsmag på hverdagen uden Mads).

Godmorgen bay og måge et og to.

De ligner papegøjer. Navnet er “Bird of Paradise”. Blomsten er overalt på vores vej. Jeg fik sendt mailen med min opsigelse hos ATO til Lars. Tung og også svær beslutning, men føles som den rigtige. Jeg skal andre veje, når vi kommer tilbage til Danmark. Det siger hovedet og maven, og så må der lyttes.

Tirsdag. 16. oktober. Havde meldt mig som frivillig nogle timer i forbindelse med ART SHOW/Albert Park College. Der skulle registreres værker, der ankom fra kunstnerne.

Trudy Rice i midten er lokal kunstner og en af hovedkræfterne bag ART SHOW. Et flot initiativ, der går på at fundraise midler til skolen ved hjælp af salg af artworks. Kunstnere melder sig, bliver udvalgt og udstillet i Bay Street (hvor Mads gik i starten i year 9).

Hvis værkerne bliver solgt, afleverer kunstneren 20 % til skolen. Der var forskellige andre events undervejs den weekend, hvor det hele løb af stablen. Blandt andet kunne man i ugen op til donere vinflasker til skolen. De blev så alle linet op og mod at betale 10 dollars til arrangementet kunne folk så trække et nummer og få en flaske (alle numre gav en flaske). Sjov ide og ret gode vine at score. Tog bagefter på biblioteket og lavede lydfil. Søren var med Kalle til taekwondo. Om aftenen skrev jeg rejsebrev/status til Søborg-venner.

Onsdag. 17. oktober. Tog til South Melbourne Marked efter gær. Forelskede mig i den her butik og deres koncept. Burde findes i København – med mig bag roret, why not? Smil. Måske mere om det senere.

Endnu en af de mange street-art mure. Søren var til svømmetræning for første gang i MSAC. Crawl. Den eneste på holdet (prisen er den samme lave). Han elskede det.

Torsdag. 18. oktober. Mens Mads har været på camp har jeg vasket alt klar til pakning til efterskolen. Fik feedback af Mik i nogle timer på Eddie og Kim lydfilerne. Så i OP Butikken. Mads kom fra camp kl. 15.00, og Søren var hjemme til at tage imod.

Fredag. 19. oktober. Mads havde skolefri pga. campen. Han ville gerne nå at surfe en sidste gang, og vejret var godt, genialt til surfing, sagde Tim, så hvorfor ikke! Søren ville gerne med ud denne gang. Kalle ville i skole, så vi var tre i bilen.

Mads gav Søren en lyn undervisning. Tricks til at komme op op at stå på boardet. Vi startede på Port Roadknight, men kørte hurtigt til mainbeach.

Og så er senior ellers klar.

Mainbeach fra sin fineste side.

Selfie mor røg i bølgerne. LANG svømmetur, der var iskold i starten, men så blev det bedre og bedre som tiden gik. Mens drengene havde fest på boardet. Vi købte en sandwich og en kaffe to go i General Store på vejen hjem. Mads skulle mødes med Leon til fodbold og Andrews Hamburger kl. 6pm, så vi skulle nå hjem. Kalle var til futsal. Lun sommer forårsaften. 27 grader.

På vej i bølgen.

To seje dudes.

Pakkede om aftenen, og familie-meyer.

Lørdag. 20. oktober. Mange ting på programmet. Max kom hjem til os for at sige farvel til Mads, Søren og jeg gik imens tur ved vandet og kom forbi den her tidligere fiskeskipper, der nu satte gamle både i stand. For fem år siden fjernede Port Melbourne havn licencer til en stor gruppe småfiskere. Levebrødet forsvandt. Vi fik en lang snak og fortalt om områdets enorme udvikling de sidste 50 år.

Max havde en Australian rugbytrøje med til Mads i afskedsgave. Mads havde en bog til Max. Vi kørte Max til tram nr. 1 på vej ud til afskeds-frokost i Black Rock.

Jeg havde gær med til Jan, der hurtigt bankede en brunsviger dej sammen. Skulle være klar til eftermiddagskæf efter restauranten på havnen.

Stinus.

Vigga.

Vi havde booket bord kl. 2pm på Cerberus Beach House. Ti minutters gåtur fra Sava og Jan. Det var præcis ligeså godt, som jeg husker det. Og faktisk endnu bedre. Noget af det bedste mad, vi har fået hernede. Halvdelen af bordet fik fish og chips…de yngste. Vi andre fik forskellige fisk-mains. Og skøn vino.

Mads som barista. Lært på campen. Det var han altså god til.

Brunsviger, kaffe, grin og gode historier. Super farvel dag for den lange knejt.

Mads opslag på FB og instagram sent lørdag nat.

Søndag. 21. oktober. Afrejsedag for Mads. Ville helst ikke tænke på det…og der var da også fuldt program, der drev tankerne væk. Mads kom sent i seng i nat, lagde jo blandt andet farvel-ord på facebook, men han skulle tidligt op. Mødte Stinus og venner til cykling omkring Albert Park Lake kl. lidt i otte og cyklede med tilbage og fik breakfast i Black Rock. Søren og jeg gik morgentur langs vandet (igen var der gjort klar til kæmpe volleyturnering). Mens Mads cyklede, tog Søren og Kalle til fodbold i Albert Park arrangeret af fotograf Jesper.

Veteran-biler foran Sand Cafe, tjek på interiøret!

Stævnemøde med den her flok kl. 13.00 på den spanske restaurant i South Melbourne Marked. Paella og hvid Sangria. Så bliver det ikke bedre.

Mads bliver klippet om en time…

Tim kom over sidst på eftermiddagen og udfordrede en nyklippet Mads til duel. Brugte frisøren på South Melbourne Marked.

Mads fik tæv af nabo og surfer- og nu også bordtennis-Tim.

Her står vi i lufthavnen. Den rejsende forsøger at bliver upgrated! No luck! Før det nåede vi så også lige at bade og hoppe i fra Princess Pier og spise takeaway Sushi fra Bay Street, pakke kuffert ud og ned igen og fjerne 8 kg….der var run på til sidst. Slet ikke tid til at tænke på, at NU var det snart nu.

Troede jo, at vi havde god tid til farvel. Men tjekind-damen sagde, at Mads skulle gå til gate at once! To timer før!!! (Pga. det store fly, der skulle have mange, mange med ombord. Uendelig tung klump i maven, men så farvel da store, dejlige dreng. Af hjertet…Lykke til på rejsen. Fik givet Mads foto-scrap-bogen – lavet, mens han var på camp. Her er et snapchat billede fra flyet. Før det letter…

Mandag. 22. oktober. Det blev en dag med tankerne rettet konstant mod Mads højt oppe i skyen. Jeg brugte dagen i Black Rock sammen med Sava. Cyklede derude i det fineste oktober vejr. Sava mente, at jeg nok havde brug for lidt adspredelse, og hun havde ret. Også Søren havde svært ved at holde fokus på skærm og artikel. Hele dagen og aftenen og sgu natten med var man lidt i undtagelsestilstand…han ville jo først lande vores tirsdag.

Jeg var hjemme godt 5. Trætte ben. Kalle var med fem venner nede på Princess Pier, igen, igen. Flokken endte hjemme i vores pool og så i bad hele bundtet bagefter. Kalle lavede forsinket study sheed til math test. (Nåede Søren og Kalle ikke i alt afrejse hurlumhejet.)

Tirsdag. 23. oktober. Havde jo lovet mig selv, at blev vi hernede så SKULLE jeg igang med tennis igen. Vil jo så gerne blive god til det.(Mistede  al selvtilliden, da jeg havde privat træner to gange hernede i starten). Søren havde længe talt om fænomenet social tennis i vores club, så jeg troppede op og fik talt med kasseren. You are very welcome, sagde hun. Tuesday and thursdays from 8am to 10 am. Vi aftalte, at jeg startede på torsdag. Der er vel en gruppe på 16, alder 55-70 år, der kommer jævnligt. Man spiller double og mixdouble på tre baner. Jeg tog på biblioteket for at uploade billeder til udebane.dk. Ved middagstid cyklede jeg ned til hyggelig kaffe på Guilty Moose med Julie og ny dansk Marie, der skal være her i tre måneder med sin familie. Kalle var til Taekwondo, vi talte timer til Mads landing. Først kl. 10.45pm hørte vi fra Danmark. Vel på jorden! Han ringede over messenger. Hold nu op en lettelse.

Onsdag. 24. oktober. Først til South Melbourne med mærkelig telefon. Mobilstedet hilser hjerteligt på mig hver gang, jeg kommer. Skidt tegn, smil. De ville se på sagerne. Jeg kunne komme igen ved tretiden. Så afsted mod Botanical Garden og udstillingen her.

Mødtes med Catherine O´Leary. Udstillingen hed: Botanical Art. Akvareller. Den var utrolig fin, tænk at jeg skulle kunne falde i svime over botanic på lærreder, men det gjorde jeg. Købte to postkort, det var hvad der var råd til. Spiste muslinger med Catherine bagefter, før vi skiltes ved halv tre tiden. (Her er det Shrine of Remembrance i Botanisk Have. Altid kun set den på afstand. En imponerende bygning. )

Pool tid. Nate, Lane, Enrico og yderst til højre Julian. Det faste hoppe fra Pier og så i vores pool slæng.

Coveret til poolen er ikke permanent af endnu, men det kommer det 1. dec. Drengene tager det af og på. Søren var til crawl undervisning fra syv til otte. Kalle kom hjem fra Lane, ny dreng i klassen fra Californien, havde et lidt hævet øje pga. en plante-stilk, han var faldet ned på, eller hvordan det nu var…kunne fint tæve mig i Meyer, one-eyed. Han har magic touch, når det kommer til terninger.

Torsdag. 25. oktober. Kalle vågnede og kunne ikke godt åbne øjet. Han fik en rolig hjemmedag. Jeg var en time til social tennis – lige, hvad jeg håbede på. Vi var 12 stykker, og jeg var absolut i den ringeste liga, men kunne fint spille med. Nu skal den have en tennis-skalle, Søren har meldt sig som personlig træner. Kalle og jeg gik ned til stranden og købte kaffe/te og bacon, egg sandwich i den blå kiosk. Hjem at spille kort, jeg tog i OP-Shop senere, og Søren kom tidligere hjem. Kalle fik det hurtigt bedre og ville gerne til Taekwondo kl. 5pm. Søren kørte slænget. Vi talte med Mads om aftenen – så godt at høre fra ham.

Skilt i den blå kiosks rude. Det er blandt andet Albert Park College, Bay Street afdelingen, hvor Mads gik, der laver de her opsamlingsheats.

Indhold i Kalles lomme!  Lommen har i flere måneder ageret penalhus, da det store, danske pludselig var pist væk. Nu går det altså ikke mere, tænker hønemor. Giver det en gang til i OP-Shoppen, og ellers må der krybes til korset og købes nyt.

Fredag. 26. oktober. Yoga og dag på biblioteket (hurtigt internet). Søren sendte artikel til redigering hos Christo, og vi mødtes på terrassen på udendørs restauranten på hjørnet af Bay Street – efter arbejde. Drak vin og delte calamares. Kalle var til futsal. Fortsatte udeliv hjemme på terrassen. Hentede sushi fra hjørnet, maki rolls har vi lært, dem vi godt kan, hedder.

Søren brugte en del tid på at tjekke bølge-tilstand i Angle Sea, havde lovet Kalle og bilfuld venner surf-tur, men uden bølger går det jo ikke.

Lørdag. 27. oktober. Søren havde også konfereret med Tim, han frarådede os Angle Sea – no waves this weekend. Så i stedet arrangerede vi Melbourne aktiv-dag. Kalle, Nate, Isaac og Julian startede med badminton og bagefter svømning i MSAC. Imens var Søren og jeg på Linden museum i St. Kilda – efter først at vi havde drukket kaffe på Boadshed ved søen.

Jeg kom cyklende til kaffe ved søen. Ville hente nogle blomster til krukker på terrassen først.

Meget sær(lig) udstilling på St. Linden. Udstoppede dyr i uventede scenarier.

Herr Zebra som karrusel. Take a seat!

Kunstneren hedder Julia DeVille, lokalfødt med atelier i Melbourne. Hun er uddannet zoologisk konservator, så udstopningen har hun selv stået for! Den mærkeligste udstilling længe, fascinerende og frastødende på en og samme tid. Vi slutter lige med hofnummeret…

Giraffen!

Gik tur efter Linden og stødte på restauranten her. Vi fik en lang snak med den ene af de to ejere. Vitterio. Italiener og kok. Restauranten er den første 100 % baserede Hemp Restaurant i Australien. De bruger frø, mel og olie fra industrihampen til deres hjemmelavede pasta og pizza osv. Jeg ville foreslog Mik, at jeg lavede et indslag til The Sustainable Hour og samtidig vil jeg forsøge at samle folk til en middag tirsdag den 20. november. For at støtte op. Hemp er en fantastisk bæredygtig plante.

Vi samlede trætte drenge om og kørte på Andrews hamburger.

Gruppen tog til Nate bagefter. Kalle spillede med DK om aftenen, Søren og jeg så skøn fransk film: L’Avenir. (Things we lost).

Søndag. 28. oktober. Rouse street, for enden af vores, var afspærret pga. grande begivenhed!!! Halloween for hunde! Ham jeg talte med her, var ret skråsikker på, at han ville vinde.

Men nej! Det blev løven, alias golden retriver kandidaten til venstre i billedet, der vandt. Skuffelsen var ikke til at skjule hos zombi-mand.

Sidste hundeskud. Så er der serveret!

Kalle skulle i biffen med Enrico, så Søren og jeg cyklede til Yarraville, hvor vi jo ellers kun har været i biograf Yarraville Sun Theatre…kun kørt dertil i bil. Viste sig at ligge ok tæt på, hvis man tog færgen, den lille under broen. Gjorde vi på hjemturen. Kom lidt på langtur derud. Søren skulle se på nogle nye løbesko uden meget sål, flatfood. Kom forbi “Melbourne Star” på vejen ud. Og den drejer…den her store karrussel som vi ser fra broen, hver gang vi kommer ind til Melbourne. Folk har ellers sagt, at den ikke virker, but it does. Som et London Eye.

Verdens bedste frokost. Tom Yum suppe.

Venter på den røde færge. Ret genialt. Ikke den kønneste vej ned til færgen fra Yarraville, men hurtig. 5-6 km fra Esplanade West.

Vi var inviteret til søndagsmiddag hos Isaacs forældre kl. 5pm. Nikki og Graham. De var hos os for et par måneder siden. Det var en meget hyggelig aften. Hjemme kl. 8.30 and guess what. Lige tid til store bagedyst i dyner.

29. oktober. Albert Park Bibliotek, prøvede igen at uploade billeder, men der er stadig problemer. Katrine Lund, der har lavet min blog, er på sagen. Det er billederne fra kameraet, den pludselig ikke vil hive ind. Fik kaffe med Julie hos GM, dejligt afbræk. Afleveret sovepose tilbage.

Er ved at blive forårsrulle-konger her i huset. Her er det Søren og Kalle, der folder. Hov billedet er spejlvendt!

Tirsdag, 30. oktober. To makkere, Ann og Vera, fra mit social tennis hold. Er blevet så glad for de formiddage. Prøver at komme der både tirsdag og torsdag og øver så med Søren i weekenden. Søren er også ved at være klar igen ovenpå dumt knæ. Dobbelt jubbi.

Kalle var til taekwondo og efter det – pier-tid! Søren og jeg havde lovet fish and chips til vennerne bagefter. Vi hentede Nate, Isaac, Kalle og Julian fra taekwondo. Der var også andre fra klassen dernede.

Solnedgang over kraner og Princess Pier.

Tid til Chippery for enden af promenaden. Spise fish og chips biks og så ellers køre drenge hjem i seng. Dejlig aften og fedt at se, hvad de bruger så evindelig mange timer på, Kalle og co. Springe ned. Kravle op. Springe flere. Springe bomber. Svømme under broen osv.

Onsdag. 31. oktober. Tog til Geelong og var med i hele to TSH (The Sustainable Hour) radioprogrammer i dag.

Det sidste var en alternativ version, hvor programmet prøver at finde en ny titel-sang, der kan samle folk omkring Climate Change. Vi havde en shortliste på ti numre, der blev spillet og kommenteret på af os fire i studiet. Super sjovt. I første time fik jeg lov at præsentere min: “Sustainable People” nye lille serie. Programmet har haft fem års fødselsdag, så jeg tog snegle med.

Kørte fra toget, Southern Cross Station, op til Sørens arbejde, hvor vi mødtes og tog på Rooftop bar. Da vi gik tur på Brunswick Street opdagede vi den. Ligger på toppen af Provincial Hotel. Det er så ubeskriveligt i Fitzroy. Et slaraffen af cafeer og restauranter og små barer og og og…man bliver helt rundtosset over det store udvalg. Elsker det område (også det).

Luksus på en onsdag.

Halloween onsdag. Kalle var hos Nate og i hans nabolag. Hjem fra rooftop-onsdag før kl. syv, for gemalen skulle nå til svømmetræning.