Dag for dag – februar

Vi er nået til måned to i vores eventyr. Dagligdagen er begyndt. Drengene cykler i skole tyve minutter i ni, Søren cykler en halv time før. Og så er der mig tilbage…igang med at finde ud af at hive alt godt ned fra de hylder, der er. Glæder mig til det.

Fremover vil der nok være lidt flere Lenes-hverdagsbilleder, men prøver at begrænse mig. Familiedagbog, som det her jo er. De mest aktuelle billeder står øverst.

Søndag. 10. februar. Fastelavn i den svenske kirke i Toorak. Den danske skole låner stedet til arrangementer. Hyggelige timer med lutter danes (de fleste gift med en australier).

Katten af tønden, ofcourse, og hotdogs til frokost!!! Vi mødte Kasper og Ann-Katrine, som er på ferie hernede. Det danske par, som har guidet os så godt i forhold til at bo omkring Albert Park. De boede her på 2 år siden og besøger nu de danske venner, som også vi kender.

Lørdag. 9. februar. Søren og Mads cyklede ind til CBD efter fodboldstøvler og dæk. Kalle spillede Fournight med danske venner, og jeg var i St. Kilda til infomøde hos Sacred Heart om ledige jobs som frivillig. Kaffe på vores gamle strandcafe på vejen hjem. Airbnb lejligheden, Pennys, ligger i det røde hus, man kan se, når man følger parasol-stangen ud for kaffen op op. Føles så længe siden, at vi dejligt var der. Fedt at være tilbage i det gamle hood.

På cykeltur til drengenes fodboldtræning tirsdag, tjekke vejen ud. Pitstop ved Boathouse cafe ved Albert Park Lake. Kalle og jeg kørte i forvejen.

Så var vi fuldtallige.

Den store tourguide tjekker kort. Vi fandt fodboldbanen, placeret i Yarra-park på en af de utallige runde cricketbaner. Parken var fyldt med spillende crickethold og baner. Kan tage TIMER og flere dage at blive færdig med et game. Ved at forstå reglerne. Drengene er spændte på pre-training tirsdag, hvor man udvælges hold. Om aftenen var vi inviteret til barbecue hos Lisa, Mike, Avi og Javis, vores nye newzealandske venner, der bor 20 meter længere ned af gaden. En skøn og sjov aften. Sad på deres terrasse til godnat. Der var 80 % chance for regn, stod der ellers hele dagen på telefonen, men tør og mild aften, da det kom dertil.

Fredag. 9. februar. Min gemal og jeg på en af de lokale. Happy Hour, fredag kl. halv seks, solen skinner. Drengene ville hellere nørde i lejligheden (spille/youtube). Aperol (er drukket) og så deres vino. Weekend! Salig stund.

Afsted med en mission for øje…(elsker deres væg-kunst)…

…Rugmel!!!! Mission completed! De ringede fra South Melbourne Marked, at nu havde de skaffet 5 kg. til mig. Ned med rygsækken. Nu mangler der bare 1 1/2 timers lydbog af de 11.

Torsdag. 8. februar. Der var inviteret til APC Family event med Year 7 og deres forældre. Picnic i Gaswork Arts Park. Meget afslappet. Søde mennesker og mulighed for at møde nogle af lærerne. Drengene havde fodbold med.

Kan man forelske sig i en gade? Ja, det kan man faktisk – lige på stedet. Væld af huleagtige kaffe- madsteder. Sad med lydbogen og kaffe i flere timer og bare så og så.

Her var det supper i alle afskygninger plus et leben af alle aldre og nationaliteter. Melbournes mangfoldighed smeltet ned i en gade.

På væggen i supperhulen kunne man skrive beskeder. Tak for mad, og ses vi den 17?

Onsdag. 7. februar. Ordnede igen lejligheden til fremvisning. Vores landlord prøver at leje ud, så vi slipper for dobbelthusleje en måned. Gik til South Melbourne Marked efter rugmel og kerner til rugbrød. Så hjem efter Mads sårede telefon (smadret glas) og tilbage til markedet for at overraske ham med nyt look. Hele tiden med lydbog i øret (Den der lever stille, Leonora Christina Skov).

En af de mange indgange til markedet. Så kan man lige passende snuppe en donut på vejen. Hedt i dag. 38 grader. Drengene tog på svømmestation her til aften. Svømmede baner ude.

Tirsdag. 6. februar. Med lydbog i ørene vandrede jeg området tyndt. Fuldstændig opslugt. Den, der lever stille. Fantastisk roman af Leonora Christina Skov. 11 timers lyd. Her nogle timer på stranden.

Forbi vores kommende hus. De er flyttet ud, de gamle lejere.

Vores nye terrasse. Glæder mig.

Hver tirsdag og torsdag fra kl. 18.00 til solnedgang er der volleytræning. Man tilmelder sig og møder bare op. Seks baner i gang. Træneren gik kun Mads til brystet, knaldgod fortalte de begge.

Kalle og jeg lavede art-lektie, en stor tegning til fredag, og fulgte så efter Søren og Mads. Her har Kalle lavet art-engel i sandet. Vi sluttede med svømmetur og cyklede så hjem i en tropisk varm sommeraften.

Mandag. 5. februar. Er i gang med at lave surdej, men mangler nogle dage, før den er der. Maria havde anbefalet et bageri i Queen Street, tog tram ind og fik fat i to rugbrød. Noget af en skat at komme hjem med. Her er det en detalje fra Collin Street, indgang til britisk eksklusiv shoppecenter med alt det bedste englænderne formår. Der var blandt andet et La Glace-agtigt bageri med japanere i meterkøer uden for.

Søndag. 4. februar. Cyklede ned og mødte Maria og Marcus. Danskere, der har boet her i et par år, kontakt gennem Sava og Jan. Maria havde købt skolebøger til drengene i deres lokale boghandel, der er knyttet til skolebog-salg. Fik også Marcus year 7 matematik-bog til Kalle. Mødtes i Elwood ved stranden. Skøn oase. Cyklede hele vejen langs stranden.

Her er vi på vej hjem fra Elwood. En wow udsigt og super cykelsti. Går helt til Sandringham fra hvor vi bor. 25 km. langs vandet.

Lørdag. 3. februar. Vi hentede de to sidste cykler, Mads og Kalles, i Box Hill hos Gary. 35 minutter fra Melbourne og Albert Park. Mødte hans søde familie. Cyklerne kører perfekt. Fik hjelme med i dealen. Ultimativ frihed, sådan føltes det. Ikke flere blå lejecykler, der skal i station hver halve time.

Før Gary var vi forbi Kara i Richmond. Hun ringede i går. Om vi stadig manglede ting til huset (annoncen på Gumtree). Hun havde bedframe, kommode, lamper, arvet fra sin nu afdøde tante. Da vi var der, fik vi også en stak håndklæder, ubrugte håndklæder, og et Sony-tv. 40 tommers. Heldige boys. Læs mere under Mrs. Dundee.

Tiltrængt bølgebad efter rundtur efter cykler og Kara-stuff. Første tur i Albert Park på vores cykler.

Say no more…

Fredag. 2. februar. Søster Mette siger, at hver gang hun ser en hvid sommerfugl, så er det mor. I dag i Victoria Gardens sad hun i det fineste blomsterflor. Vandrede rundt med take away kaffe og computer i tasken. Dagens luksus til en tyver.

Første homebaked brød – med hurtig-gær, det var det, der var. Pulver man drysser i melet og så går det stærkt. Ok brød, når det var helt frisk, men skal finde andet gær.  Læg mærke til den sorte investering i baggrunden. MÆLKESKUMMER. Meget, meget tilfreds Lene, da vi fandt den.

Torsdag den 1. februar. Gik til South Melbourne Marked omkring middagstid, købte ind til aftensmad og spiste blæksprutter på bænken udenfor. Et lille fly havde gang i et fascinerende himmelprojekt, fløj frem og tilbage og skrev med sin udstødning (hedder det det?) Jeg spurgte folk, om de vidste, hvad bogstaverne betød. No ideas, sagde en ung fyr, can be whatever. Maybe the guy is in love? I mit whatever betyder det uden tvivl: Australia feels like wonderland.

Kalle ringede, at han havde livredderkursus, manglede badebukser, trøje, håndklæde, birkenstock. På gåben i solen ned med tingene. Tog billedet på vejen hjem. Withers Street. Typisk victoriansk hus med en open door – må det blive symbolet også på februar.